Bil gjennom bomstasjon
ELBIL-PRIS: Her passerer Motors journalist en av bomstasjonene på Majorstuen i Oslo med elbilbrikke, og belastes fire kroner. Bilen er en dieseldrevet Nissan X-trail, som egentlig skulle betalt 19 kroner. Foto: Geir Olsen
Her passerer Motor med elbilbrikke i dieselbilen:

Så lett er det å jukse i bomstasjonene

Med en brikke for elbil plassert i frontruten passerer Motor bomstasjonen på Majorstuen med dieselbil – og betaler bare elbiltakst. – Sjokkerende, sier NAF. Samferdselsmyndighetene har i flere år visst om svakhetene Motor nå dokumenterer.

Del denne artikkelen

DETTE ER SAKEN: Slik kan det jukses med bompengebetaling.

Som dette forsøket viser: Det er svært lett å jukse med bompengesystemet, slik at fossilbileiere betaler de mye lavere takstene for elbiler.

Les også: Derfor har vi brutt reglene

Elbiler betaler som oftest ingenting i landets mer enn 300 bomstasjoner, i noen en brøkdel av takstene for bensin- og dieselbiler.

I Oslo koster det nå 75 kroner å kjøre med dieselbil inn og ut av bomringene rundt byen i rushtiden.

Men ved å bytte ut bompengebrikken registrert for en fossilbil med en bompengebrikke registrert for en elbil, kjører vi inn og ut for en tredel av prisen – 24 kroner.

Mann foran bomstasjon med bombrikkerSKIFTET UT BRIKKE: I én uke kjørte journalist Geir Røed rundt med elbilbrikke (brikken til venstre) i sin dieseldrevne bil for å avdekke svakhetene Vegdirektoratet og bompengeselskapene har visst om i flere år. Brikken til høyre er brikke for dieselbilen. Foto: Geir Olsen.

Har visst om svakhetene

Vegdirektoratet og Statens vegvesen har i mange år visst om svakhetene ved bompengeinnkrevingen. De eier Autopass, som er innkrevingssystemet bompengeselskapene bruker.

Autopass og bomselskapene gjør knapt kontroller for å avdekke ulovlige passeringer.

Nå håper de å ha et nytt datasystem på plass i 2021.

Direktør Stig Skjøstad i NAF blir nesten stum når han får vite hvor enkelt det er å jukse med bompengebrikke for elbil.

– Det er sjokkerende at det er så lett å manipulere. Jeg har ikke et bedre ord på det. Betalingssystemet for norske veier må være like vanntett som andre systemer, sier Skjøstad – som understreker at han uttaler seg basert på Motors kartlegging.

– Jeg og NAF har ikke gjort egne undersøkelser, sier han.

Så lett kan man misbruke

Verken Autopass eller bompengeselskapene fører jevnlig kontroll med hvilken biltype som bruker hvilken brikke. Motor brukte bombrikke for elbil i en fossilbil i én uke, og passerte bomstasjoner flere steder på Østlandet.

På bompengefakturaen står det at det er elbilen bompengebrikken er registrert på som har passert bomstasjonene, og ikke fossilbilen som i virkeligheten passerte.

Motors journalist brukte elbilbrikken til Motors fotograf for å avdekke svakheten ved systemet.

Men det er flere måter å misbruke elbilbrikker på enn ved å låne brikken til en kollega. Har familien en elbil og en fossilbil, kan man bestille brikke til elbil – og bruke denne i fossilbilen. En annen løsning er altså å bestille brikke til et familiemedlem, venn eller kollega som normalt ikke bruker elbilen i bomstasjonene, og låne denne.

Dersom elbilen må brukes i en bomstasjon, kan man enten flytte brikken midlertidig tilbake, eller passere med elbilen uten brikke i bilen. Siden brikken i slike tilfeller ikke blir avlest, blir bilen fotografert og kontrollert. Når systemet ser at det er riktig bil, vil passeringen til elbilen bli godkjent.

Oversikt over bompasseringerPASSERINGER: Her har dieselbilen passert ni bomstasjoner med en elbilbrikke i frontruta. På fakturaen er elbilens registreringsnummer ført opp, slik at det ser ut som at den har kjørt – og prisen er bare åtte kroner. Dieselbil koster 143 kroner.

Les også: Oslo utsetter dobling av elbiltakstene

Krever opprydding

Direktør Stig Skjøstad i NAF krever nå at samferdselsmyndighetene rydder opp.

– Vegdirektoratet må rydde opp med én gang. Bompengesystemet må være vanntett mot misbruk.

NAF-direktøren ber også bilistene la være å forsøke å jukse inntil vegvesenet får fjernet muligheten til det.

– NAF er imot bompenger. Men det er uakseptabelt at løsningen åpner for at noen kan snike seg unna. Alle bilister må ta sin del av bompengeregningen, påpeker han.

Mann foran datamaskinBEKYMRET: Her får avdelingsdirektør for brukerfinansiering i Vegdirektoratet, Åge Jensen, se hvordan Motor har avdekket svakhetene ved bompengesystemet. Foto: Siv Dolmen.

– For lite kontroller

Avdelingsdirektør for brukerfinansiering i Vegdirektoratet, Åge Jensen, vedgår at det er lett å jukse med elbilbrikke i fossilbil.

– Men det kan få en alvorlig konsekvens å gjøre det. Det er dokumentforfalskning, og det kan føre til politianmeldelse.

Han hevder det gjøres stikkprøvekontroller av om kjøretøy har riktig brikke.

– I hvor stor grad gjøres slike kontroller?

– Det er gjennomført i enkelte tilfeller, men i forhold til totalomfanget er det antakelig for lite.

– Med svært lite kontroll skal det vel mye til før man oppdages?

– Ja, det kan du si. Men det er fortsatt en sjanse for å bli oppdaget.

Les også: 10 km til bomveien, 10 meter til bomstasjonen

– Bekymret

Jensen påpeker at bompengesystemet «ved riktig bruk er et godt og effektivt system for innkreving av bompenger».

– Men vi er litt bekymret for at Motor nå synliggjør muligheten for å jukse.

Jensen har arbeidet med bompengefinansiering i rundt 20 år. Han påpeker at mye har skjedd, og mange penger er spart, siden bomstasjonene var bemannet og man ikke hadde bombrikker.

– Vi har de siste årene dessuten jobbet med å lage et bedre system med rutiner som skal korrigere forsøk på avvik.

Nå jobbes det med en ny systemløsning som skal verifisere om brikken er i riktig bil.

– Planen er å innfase dette systemet i løpet av 2021. Da vil kjøretøyet bli fakturert dersom det ikke er riktig brikke i bilen, påpeker han.

Les også: Derfor har vi brutt reglene