Mann foran bobil
45 KILO: Roy-Johnny synes 45 kilo tilgjengelig nyttelast er for lite til bobilen. Han angrer på at han stolte på selgeren. (Foto: Privat).
«Jeg stolte på selgeren»:

Roy-Johnny kjørte med overlast i to år

I to år kjørte Roy-Johnny Skorge med ulovlig overlast på bobilen – uten at han engang visste det. – Jeg stolte fullt og helt på selgeren, sier han. Det gjorde også et firma fra Sandnessjøen, som nå har vunnet en rettstvist.

Del denne artikkelen

DETTE ER SAKEN: Bobilen hadde overlast, uten at kunden visste det.

– Det var bare ved en tilfeldighet jeg oppdaget at jeg hadde så lite nyttelast, sier Roy-Johnny Skorge fra Bø i Telemark.

Da hadde han i to år kjørt blant annet på motorveier helt ned til Spania med ulovlig overlast.

– Jeg trodde det var noe galt med vekten da jeg veide bilen.

45 kilo ledig nyttelast

Skorge kjøpte bobilen for 650.000 kroner i 2017. Ved kjøpet sa han til selgeren at han trengte en bobil som også kan ta med en scooter på 90 kilo.

Siden det i vognkortet var oppgitt 565 kilo nyttelast, trodde Skorge han hadde mer enn nok vektplass.

Men det skulle vise seg å være feil.

I et brev fra hans advokat Fredrik Aasen til selgeren av bobilen går det frem at med fulle tanker, påmontert utstyr og scooteren veier bobilen 3450 ,kilo ifølge utførte vektmålinger.

Dermed er det bare 45 kilo ledig nyttelast til bagasje, utstyr, mat og tre passasjerer.

I bobiler regnes passasjerene som del av nyttelasten.

– Jeg trives veldig godt i bobilen, men jeg kan nesten ikke ha med meg noe på tur, sier Skorge som ikke bare bruker bobilen på tur. Han bor i den også hele året.

Les også: Kjell Sverre fikk vektsjokk

BobilFORNØYD: Bortsett fra vektproblemene er Roy-Johnny fornøyd med bobilen sin.

«Ren bil»

Men selgeren avviser å ha gjort noe galt. Skorge kjøpte bobilen av Caravan & Bil i Bø.

– Vi ser ikke at det er en mangel ved bobilen, sier advokat Alexander Rukin, som representerer selgeren. Han vil ikke uttale seg utover det, fordi partene nå forsøker å finne en minnelig løsning uten å havne i retten.

Men i et brev Motor har fått tilgang til, hevder bobilselgeren at nyttelasten ble beregnet før man tok hensyn til både påmontert utstyr og fulle tanker – det man i bransjen kaller en «ren bil fra fabrikk».

– Vei bobilen

Rukin har hjulpet medlemmer av Norges Caravanbransjeforbund med rettstvister i over 10 år.

– Jeg oppfordrer alle bobilselgerne til å veie bobilene før salg, slik at kundene får oppgitt korrekt vekt. Det løser problemene med vekt. Da kan kundene gjøre en selvstendig vurdering av om det er nyttelast innenfor det som de ønsker, sier Rukin til Motor.

Også caravanbransjeforbundet og redaktøren i bransjenettstedet Bobilverden.no oppfordrer til veiing.

Biler inntil 3,5 tonn kan kjøres med vanlig førerkort, og er populære.

– Men det er en utfordring å skaffe kunder bobiler på inntil 3,5 tonn i totalvekt som er lette nok til at det også er tilfredsstillende nyttelast, sier han.

«Bra nyttelast»

Et annet bobilkjøp har havnet i retten etter konflikt om nyttelast.

Et firma i Sandnessjøen på Helgeland kjøpte i 2017 en bobil for 775.000 kroner, hvor det i annonsen ble oppgitt en nyttelast på 445 kilo.

– Dette er en av få bobiler på 3500 kilo som har bra nyttelast på 450 kilo, skrev selgeren, Namsen Auto, som selv hevder de er Norges største forhandler av bobiler.

100.000 kroner

Men nyttelasten skulle senere vise seg å være mye mindre, ifølge veiinger av bilen.

– Når nyttelasten er nær halvparten av det som er opplyst i annonsen, er det uriktig og misvisende, konkluderer Sør-Trøndelag tingrett i en fersk dom.

Tingretten mener bobilkjøperne må kunne forvente at en bobil kan benyttes av det antallet passasjerer som det er plass til, med bagasje til disse – og at både vanntank og dieseltank er fulle uten at det blir overlast.

Tingretten har dømt Namsen Auto til å betale kjøperen 100.000 kroner som et prisavslag.

Nylig tapte Namsen Auto også en annen rettssak, hvor et bobilkjøp til to millioner kroner ble hevet.

Dommen ble anket, og kommer opp for lagmannsretten i september.

Ulovlig

Å kjøre med overlast er ulovlig.

Dersom du bli tatt med inntil 500 kilo overlast, må du kvitte deg med overlasten på stedet – rett og slett ved å ta ut passasjerer og utstyr.

Har du mer enn 500 kilo, blir du politianmeldt eller må betale gebyr, avhengig av om bobilens totalvekt er under eller over 3500 kilo.

Oppdatert 23. juni:

Etter at Motor publiserte saken med Roy-Johnny Skorge har Espen Vik, daglig leder av Caravan & Bil, tatt kontakt med Motor og uttrykt at han er uenig i kundens veiinger. Vik hevder han har kommet til et annet resultat på sin veiing av bobilen.

Han vil imidlertid ikke svare på flere spørsmål om saken, skriver han i en påfølgende tekstmelding til Motor.