Blå bil på brygge
YTER MOTSTAND: Skoda Octavia er mye bil for pengene og det gjør den til toppmodell blant bilene med klassisk forbrenningsmotor – så å si utelukkende solgt med dieselmotor. I mai forbedret den til og med sin andel av totalmarkedet.
Nybilmarkedet ned 39 prosent i mai:

Ladbare hybrider opp, elbiler ned

Registreringsstatistikken for mai måned lider igjen under korona-effekten, selv om nedgangen i Norge langt fra er like stor som i mange andre europeiske land. Mye tyder på at mange sitter på gjerdet.

Del denne artikkelen

DETTE ER SAKEN: I mai ble det registrert 7998 nye personbiler, ifølge statistikk fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

Det betyr at det ble registrert 5119 færre biler enn i mai i fjor, og årets hittil kraftigste fall så langt er et faktum. Nedgangen er på 39 prosent, mot 34 måneden før. Dermed er fallet så langt i år på 24 prosent.

Det reelle fallet var likevel omtrent som i april, da mai 2020 hadde en registreringsdag mindre enn mai 2019.

Som i april ser vi at markedet dreier fra kjøp av ny bil til kjøp av brukt. Bruktbilsalget, såkalte eierskifter, er nemlig i vekst med 9 prosent i mai, til 45.879 omsatte biler.

Ladbare hybrider er vinnerne

Andelen fossile drivlinjer er en anelse høyere enn i april, men mye lavere enn i fjor. Det er bare ladbare hybrider som har økt i antall fra i fjor, både i mai og etter fem måneder, med en markedsandel som har doblet seg.

Registreringene av nye elbiler har derimot falt med 26 prosent fra mai i fjor og 15 prosent så langt i år.

Elbilandelen er godt under 50 prosent i mai, på 43,1 prosent, og ligger nå på 49,1 prosent etter årets første fem måneder.

Det skal sies at Tesla sannsynligvis venter på nye leveranser fra fabrikken, noe som gir kraftige utslag på totalen. Det ble registrert skarve 31 biler fra produsenten i mai.

Det er også nærliggende å tenke at en hel del elbilkunder venter på de nye modellene som er på trappene – som Tesla Model Y, VW ID.3 og ID.4, Skoda Enyaq og Ford Mustang Mach-e.

Samtidig som elbilenes markedsandel svekkes i Norge, styrkes den i Europa for øvrig under koronakrisen, skriver the Guardian.

Fossil motstand

Den drøye femtedelen av markedet som fortsatt utgjøres av biler med kun tradisjonell forbrenningsmotor, ledes an av modeller fra Skoda på dieselsiden – mellomklassestasjonsvognen Octavia og SUV-en Kodiaq foran VW Tiguan. Blant de bensindrevne er det kompakt-SUV-en VW T-Roc, crossoveren Mazda CX-30 og Suzuki Swift som danner topp tre.

Slik er fordelingen på drivstoff i mai og hittil i år:

Drivlinje

Andel mai

Andel 2020

Elektrisitet

43,1 %

49,1 %

Ladbar hybrid

22,6 %

19,9 %

Diesel

11,7 %

11,1 %

Hybrid

11,5 %

9,9 %

Bensin

11,3 %

10 %

Totalt

100 %

100 %

Noen unntak

I mai er det bare Hyundai, Mercedes-Benz og Porsche, blant merkene som solgte 100 biler eller mer, som opplevde vekst i salget .

Blant bilmerkene i topp 20 hittil i år er det Audi (e-tron), Mercedes-Benz (nye ladbare hybrider), Peugeot (elbilen e-208), Renault (fornyet Zoe) og Porsche (elektriske Taycan og ladbare Cayenne) som har registrert flere biler enn i samme periode i fjor.

Fra ingenting kommer dessuten kinesiske MG, som ligger på en 19. plass med sine 526 registrerte eksemplarer av elbilen ZS EV. Denne klarer dessuten å komme inn på topp ti-listen over mestselgende bilmodeller i mai!

Toyota faller kraftig med – 59,6 prosent i mai fra året før (de hadde vel å merke en svært sterk mai måned i fjor), men klarer paradoksalt nok likevel å ta tilbake 2. plassen fra Audi denne måneden.

Vi mistenker at en del Toyota-kunder nå venter på den kommende ladbare hybridversjonen av SUV-en RAV4, som er ned hele 76 prosent i mai.

Topp ti – bilmerker:

Merke

Mai 2020

Endring fra 2019

1. Volkswagen

1225

-27,6 %

2. Toyota

828

-59,6 %

3. Audi

638

-14,1 %

4. Hyundai

585

+ 6 %

5. Mercedes-Benz

515

+ 114,6 %

6. BMW

492

-34 %

7. Volvo

458

-50,3 %

8. Nissan

456

-11,3 %

9. Skoda

442

-44,6 %

10. Peugeot

366

-2,7 %

Totalsalg

7998

-

Topp ti – modeller:

Modell

Mai

Endring fra 2019

1. Volkswagen Golf

621

-30,2

2. Audi e-tron

579

9,2

3. Hyundai Kona

445

90,2

4. Nissan Leaf

408

4,6

5. Skoda Octavia

262

-27

6. Mitsubishi Outlander

244

-24,5

7. Volkswagen Passat

240

87,5

8. Toyota Rav4

203

-76,2

9. Peugeot 208

194

823,8

10. MG ZS

187

-

Topp ti – ladbare hybrider:

Modell

Mai

Endring fra 2019

1. Mitsubishi Outlander

244

-24,5 %

2. Volkswagen Passat

215

+ 2.971,4 %

3. BMW X3

161

-

4. Volvo XC60

132

-38,3 %

5. Mercedes-Benz GLE

103

-

6. Ford Kuga

89

-

7. Mercedes-Benz C-klasse

75

-

8. Volvo V60

66

-67,5 %

9. Mercedes-Benz E-klasse

61

90,6 %

10. Volvo XC90

58

-7,9 %

Topp ti – elbiler:

Modell

Mai

Endring fra 2019

1. Volkswagen Golf

610

-21,7 %

2. Audi e-tron

579

+ 9,2 %

3. Hyundai Kona

443

+ 89,3 %

4. Nissan Leaf

408

+ 4,6 %

5. MG ZS

187

-

6. Peugeot 208

182

-

7. Renault Zoe

148

-44,8 %

8. Kia Soul

143

+ 232,6 %

9. Hyundai Ioniq

116

-46,3 %

10. BMW i3

114

-66,9 %

Topp ti – bensin og diesel:

Modell

Mai

Endring fra 2019

1. Skoda Octavia

262

-24,1 %

2. Volkswagen T-Roc

139

-34,7 %

3. Mazda CX-30

107

-

4. Volkswagen Tiguan

68

-61,5 %

5. Skoda Kodiaq

56

-42,6 %

6. Ford Focus

55

-62,9 %

7. Volkswagen Polo

49

-60,1 %

8. Mazda CX-5

40

-74,9 %

9. Suzuki Swift

39

+ 8233,3 %

10. Peugeot 5008

33

-59,1 %